چطور خود را برای اولین مصاحبه‌ی کاری آماده کنیم؟
alt
08اردیبهشت
وقتی تازه از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوید یا در اواخر دوران تحصیل خود در دانشگاه هستید، کم‌کم به دنبال فرصت‌های شغلی مناسب می‌گردید؛ دوران کارآموزی، تجربه‌‌ی انجام پروژه‌های دانشگاهی، همه و همه به شما برای آماده شدن برای فرصت‌های شغلی کمک کرده‌است، اما ورود به بازار کار وآغاز اولین شغل رسمی و حرفه‌ای، بی‌تردید با اندک نگرانی‌هایی همراه خواهد بود، در ادامه می‌خواهیم به شما توصیه‌هایی کنیم تا خود را برای اولین مصاحبه‌های کاری آماده کنید و اولین قدم‌های خود را محکم بردارید.



پیش از اقدام برای یک موقعیت کاری

یک رزومه تهیه کنید
تهیه‌ی یک رزومه با ساختار حرفه‌ای اهمیت بسیاری دارد، مهم نیست که شما سابقه‌ای ندارید، مهم این است که شما نشان دهید با چهارچوب‌های فضای حرفه‌ای آشنا هستید؛ یادتان باشد هر نکته‌ و تجربه‌ای می‌تواند به شما کمک کند، پس با دقت به گذشته‌ی تحصیلی خود نگاه کنید و تجربه‌های دانشجویی و کارآموزی خود را در آن ذکر کنید. سطح مهارت و توانایی شما در استفاده از زبان‌های خارجی نیز، نکته‎ی مهم دیگری است که می‌توانید به آن اشاره کنید. برای تهیه‌ی این رزومه می‌توانید از افراد با تجربه کمک بگیرید.



در شبکه‌های شغلی حاضر باشید
پس از فارغ التحصیلی، نیاز به یک پل ارتباطی است تا بتوان از دانشگاه وارد صنعت شد. شما نیاز دارید در فضایی حرفه‌ای با دیگر فارغ التحصیلان و نیز کارفرماها ارتباط داشته‌باشید تا از این طریق بتوانید هم از تجربه‌های دیگر کسانی‌که در موقعیت شما بوده‌اند، استفاده کنید و هم بتوانید از فرصت‌های شغلی مناسب با خبر شوید؛ پس یکی از اولین کارها، شناسایی این فضاهای حرفه‌ای آنلاین و عضویت درآنها است. تلنت کوچ یکی از این فضاها است، پل ارتباطی دانشگاه با صنعت؛ اگر تازه فارغ التحصیل شده‌اید و فردی بدون سابقه هستید، حضور در تلنت کوچ، برای شما مزیت‌های زیادی دارد. در این فضا شما می‌توانید هم عضو شبکه‌های فارغ التحصیلی شوید و هم از فرصت‌های شغلی موجود مطلع شوید، فرصت‌هایی که کارفرمایان با هدف استخدام افرادی چون شما ، آنها را ارائه می‌کنند؛ در کنار این فرصت‌ها، نمایشگاه‌ها آنلاین کار نیز شما را به موقعیت‌های مناسب مورد نظرتان می‌رساند.



با هم‌دانشگاهی‌های خود در ارتباط بمانید


پس از فارغ التحصیلی، بسیاری از ما ارتباط خود را با دانشگاه از دست می‌دهیم، اما این در ارتباط ماندن هم بسیار مهم است و هم بسیار موثر، تلنت کوچ با توجه به اهمیت حفظ ارتباط میان فارغ‌التحصیلانی که در حال جذب شدن به صنعت هستند با دانشگاه و دیگر فارغ‌التحصیلانی، فضایی را ایجاد کرده تا دانشگاه‌ها بتوانند، شبکه‌های فارغ‌التحصیلی خود را ایجاد کنند؛ شما با عضویت در این شبکه‌ها می‌توانید از تجربه‌ی افراد دیگر مطلع شوید و نیز با کارفرمایانی که به دنبال جذب نیرو از میان فارغ‌التحصیلان یک دانشگاه هستند، آشنا شوید.



آمادگی برای مصاحبه‌ی کاری
تهیه‌ی رزومه و حضور در شبکه‌های حرفه‌ای شما را به فرصت‌های شغلی مورد نظرتان می‌رساند، قدم بعدی برای نزدیک شدن به شروع فعالیت حرفه‌ای، مصاحبه‌ی کاری است؛ اگر فردی بدن سابقه‌ی کاری باشید، اولین مصاحبه‌های کاری، برای شما فضایی جدید و گاهی اضطراب‌آور خواهد بود، در ادامه به شما نکاتی را خواهیم گفت تا بتوانید مثل یک حرفه‌ای در مصاحبه‌های کاری ظاهر شوید.



درباره‌ی شرکت و موقعیت شغلی تحقیق کنید
پیش از مصاحبه‌ی کاری، سعی کنید تا درباره‌ی شرکتی که می‌خواهد شما را استخدام کند، اطلاعاتی به دست آورید؛ وب سایت، حساب‌‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف، نظراتی که دیگران درباره‌ی تجربه‌ی مصاحبه‌ی کاری خود نوشته‌اند و … به شما کمک می‌کند تا درباره‌ی جایی که قرار است بروید، شناختی کلی به دست آورید. این کار به شما کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتری در مصاحبه حاضر شوید و سوال‌های احتمالی خود را نیز مطرح کنید.

نکته‌ی مهم دیگر، شناخت از موقعیت شغلی است، بهتر است با شرح وظایف شغلی موقعیت مور نظرتان آشنا باشید، به این سوال پاسخ دهید که چرا برای این موقعیت شغلی مناسب هستید؛ این درک کلی به شما کمک می‌کند تا در طول مصاحبه بتوانید راحت‌تر به سوالات پاسخ دهید و هچنین به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد شما می‌دانید برای چه اقدام کرده‌اید و از خودتان و شغلتان درک مناسبی دارید و این امتیاز ویژه‌ای برای شما خواهد بود.



آراسته باشید
انتخاب لباس مناسب مهم است؛ سعی کنید لباس‌هایی را انتخاب کنید که برای یک موقعیت رسمی و کاری مناسب باشد، در عین حال بهتر است با پوشش خود راحت باشید. تمیز و مرتب باشید و به جزییات کوچک نیز توجه کنید؛ نه اغراق کنید و نه نامرتب و آشفته باشید.



سر وقت حاضر شوید
وقت‌شناسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها است و شما در روز مصاحبه به خوبی می‌توانید این نکته‌ی مهم را به کارفرمای احتمالی خود نشان دهید. بهتر است کمی پیش از زمان مصاحبه در محل حاضر باشید تا فرصت کافی برای آماده شدن را داشته‌باشید.



تمرین کنید


برای آنکه بتوانید خود را بیشتر آماده کنید، می‌توانید از یکی دوستانتان یا اعضای خانواده کمک بخواهید تا با شما یک مصاحبه‌ی کاری را تمرین کنند. تداعی کردن فضای مصاحبه، می‌تواند به شما کمک کند تا برای مصاحبه‌ی واقعی آماده‌تر شده و با اعتماد به نفس بیشتری حاضر شوید و راحت‌تر و بهتر به سوالات پاسخ دهید.



حضور مناسب
لبخند زدن، حرکات بدن، لحن و صدا، همه و همه در مصاحبه مهم است؛ سعی کنید تا حضوری دوستانه داشته‌باشید، به این ترتیب شما هم در طول مصاحبه راحت‌تر بوده و از میزان اضطرابتان کاسته خواهد شد. با اعتماد به نفس و در عین حال مودبانه به همه‌ی سوال‌های مصاحبه‌کننده پاسخ دهید؛ اگر نکته‌ی برای شما مبهم است، خجالت نکشید و سوال کنید تا بتوانید جواب دقیق و درست بدهید؛ صادق باشید و هرچیزی که لازم است را به مصاحبه‌کننده بگویید. شما هم سوال بپرسید.

فارغ از نتیجه، هر مصاحبه‌ی کاری، یک تجربه‌ی گران‌بها و ارزشمند است که به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسید. در اولین قدم‌ها برای ورود به دنیای کار، مصاحبه‌های کاری به شما کمک می‌کنند تا پیشرفت کنید، پس از آنها نترسید و با اعتماد به نفس حاضر شوید.

تماس با ما

آدرس:دهکده المپیک، میدان دهکده، دانشگاه علامه طباطبایی، بالاتر از بانک تجارت، بلوک ۳۰ - طبقه دوم مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی
ایمیل:karafarini.allameh@gmail.com
instagram
trust
samandehi
کلیه حقوق و اطلاعات مربوط به وب‌سایت متعلق به شرکت نبوغ آفرینان آریا (Iran Talent) می‌باشد.